In Tiwanaku leid je je stam naar onbekend terrein op zoek naar nieuwe gronden om te cultiveren. Jouw doel: regio's verkennen en contouren tekenen om culturen te ontwikkelen. In deze race zouden het nemen van risico's, deductie, intuïtie en een goed gevoel voor timing je in staat moeten stellen om door te komen.
Elke scenarioschijf geeft een unieke rangschikking van terreintegels en gewastegels aan. Terreintegels liggen in regio's van 1-5 velden, en een regio van één kleur raakt een regio van dezelfde kleur niet, zelfs niet diagonaal. Gewasfiches hebben een waarde van 1-5 en elke waarde heeft een andere maat/kleur (niveau 1 is bruin, niveau 2 is groen, enz.). Een regio van maat 1 zal een gewastoken met waarde 1 bevatten, een regio van maat 2 zal gewastokens met waarde 1 en 2 bevatten en alleen een regio van maat 5 zal gewastokens van elke waarde bevatten.
Voer tijdens een beurt een verkenningsactie of een goddelijke actie uit. Daarna kun je 1-5 kubussen inleveren voor 0-10 punten. Je kunt één offer van elke kleur houden.
Wanneer de laatste terreintegel op het spelbord wordt geplaatst, wordt het einde van het spel geactiveerd.