In Prehistories bieden jij en je tegenstanders gelijktijdig (in het geheim) om te beslissen wie waar jaagt. Hoe meer jagers, hoe groter de prooi, maar hoe langzamer je bent. De speler met het kleinste aantal jagers gaat als eerste, maar ze hebben weinig jagers. Om te jagen, wijs je je jagers toe aan 1 of meer locaties om de prooi te vangen. Prooi wordt vertegenwoordigd door tegels: hoe groter de tegel, hoe hoger de vereiste som. Als je net genoeg jagers hebt om je prooi te vangen, kunnen ze gewond raken, wat betekent dat je aan het einde van de ronde minder jagerskaarten trekt om je hand te vullen.
In de 2e fase van een ronde schilder je je grot met de dierentegels die je tijdens de jachtfase verzamelde. Je grot wordt weergegeven door een raster van 7 x 7. De eerste tegel die je plaatst, gaat in de linkerkolom en alle volgende tegels moeten de reeds geplaatste tegels raken, waarbij alle tegels zo zijn georiënteerd dat de dieren met hun poten (of vinnen) naar beneden liggen. Wanneer je de wensen van de ouderlingen vervult door je grot op bepaalde manieren te schilderen - zoals het voltooien van een horizontale lijn of het verbinden van tegenoverliggende hoeken - plaats je 1 of meerdere totemfiches voor die uitdaging. Degene die als eerste zijn 8 totemfiches weggooit, wint.