Orbis is een tactisch spel van wereldontwikkeling en strategisch "resource management", waarin spelers de rol opnemen van goden die hun beste universums creëren. Door land te gebruiken dat verloren is, verzamelen spelers aanbidders om te spenderen aan nog vruchtbaardere gebieden - waarvan sommige bonussen het veranderen van spel toestaan. De sleutel tot de overwinning ligt in het hebben van de meeste scheppingspunten (CP's) aan het einde van het spel!
Als je aan de beurt bent, moet je een tegel nemen van de negen regiotegels in het midden van de tafel of de beschikbare Godtegels. (Een speler mag tijdens het spel slechts één God-tegel nemen.) Telkens wanneer je een regiotegel neemt, worden aanbidders van dezelfde kleur als de tegel op aangrenzende tegels geplaatst, waardoor de tegels die achterblijven aantrekkelijker zijn voor de volgende spelers. Beperkingen zijn van toepassing op plaatsing van regiotegels, waardoor elke beslissing strenger is dan de vorige!
Na vijftien rondes eindigt het spel wanneer alle spelers hun universum hebben gemaakt, waarna CP's worden berekend, bonuselementen worden toegekend en een winnaar wordt gekroond. Prachtig eenvoudig maar toch rijk aan strategie, Orbis is telkens anders!